Få hjælp

 

Her kan du læse, hvem vores målgruppe er, og hvilken hjælp vi tilbyder i Studenterrådgivningen.

 

 

Hvad er Studenterrådgivningen?

Studenterrådgivningen er en institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet, der tilbyder dig gratis hjælp, hvis du oplever problemer der påvirker dit studieliv negativt. Det kan være, at du er frafaldstruet, plaget af eksamensangst eller noget helt tredje.

Alle vores medarbejdere har tavshedspligt, og du har mulighed for at være anonym ved din henvendelse.

 

Hvem kan få hjælp i Studenterrådgivningen?

 Du kan få hjælp i Studenterrådgivningen, hvis:

  • du er studerende på en videregående, SU-godkendt uddannelse
  • dine udfordringer falder inden for vores fokusområder (læs mere nedenfor)
  • vi vurderer at kunne gøre en forskel for dig inden for rammen af vores tilbud.

 

Vi kan desværre ikke hjælpe med akutte psykiatriske problemer i forbindelse med depression, angst, spiseforstyrrelser eller hvis du er selvmordstruet. I sådanne tilfælde skal du kontakte egen læge eller psykiatrisk skadestue.

 

Hvilke udfordringer kan du få hjælp til?

Vi kan hjælpe dig med studierelaterede vanskeligheder og udfordringer, og vi arbejder rådgivende og behandlende i forhold til:

 

• Problemer med at bestå eksamen
• Koncentrationsvanskeligheder
• Motivationsproblemer
• Praktikproblemer
• Problemer i forhold til studieaktivitetskravet (hvis du er frafaldstruet)
• Problemer med at fungere i grupper
• Præstationsproblemer
• Speciale- eller bachelorproblemer
• Sociale problemer på studiet
• Socialfaglige problematikker (bl.a. SU, barsel, sygdom, SPS - socialpædagogisk støtte)
• Studiestress
• Studietvivl
• Studiestruktureringsproblemer.

 

Hvordan hjælper vi?

Vi tilbyder hjælp gennem workshops, telefonrådgivning, individuelle samtaler og gruppeforløb.

Du kan til hver en tid benytte dig af vores workshops og telefonrådgivning, men har du behov for yderligere hjælp, skal du bestille tid til en individuel samtale, så vi sammen kan finde ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe dig. Læs mere om hvert tilbud herunder, og hvordan du kontakter os.

 

Workshops

 

Vi afholder workshops løbende gennem året, hvor du får gode råd og konkrete øvelser, der hjælper dig med at håndtere udfordringer med eksamen, stress, bachelor eller speciale.

Alle workshops er gratis, og alle studerende på videregående uddannelser kan deltage.

En workshop varer ca. 3 timer.

 

Læs mere og tilmeld dig vores kommende workshops her

 

Telefonrådgivning

 

Hvis du har spørgsmål omkring SU, barsel eller andet af socialretslig karakter, så kan du med fordel benytte vores telefonrådgivning.

Du kan ringe til vores sekretærer alle dage mellem klokken 09.00 og 12.00 og igen mellem 12.30 og 15.00  og bestille en tid til telefonrådgivning. Telefonrådgivningen foregår sådan, at vores sekretærer skriver dig op, og så ringer en af vores rådgivere til dig den næstkommende mandag, onsdag eller fredag mellem kl.11.00 og kl.12.00.

Rådgivningen er ca. af 15-20 minutters varighed.

 

Individuelle samtaleforløb

 

Et individuelt samtaleforløb er et kort forløb, hvor du mødes med en rådgiver 2-5 gange. Samtalerne tager udgangspunkt i dine studiemæssige udfordringer, og hvordan du bedst muligt kan håndtere dem.

 

NB. Bemærk, at der kan forekomme ventetid på de individuelle samtaleforløb.

 

Desværre kan vi frem til 1. august ikke tilbyde indviduelle forløb i København pga. lang venteliste. 

Hvis du har brug for hjælp, skal du stadig ringe ind og bestille tid til en samtale, og dernæst kan du blive henvist til et af vores gruppeforløb eller hjælp i andet regi.

 

 

 

Gruppeforløb

 

Et gruppeforløb er et terapeutisk rådgivningsforløb, hvor du møder andre studerende, der oplever samme udfordringer som dig. Det er ofte effektfuldt at møde andre, som er i samme situation som en selv. I kan både spejle jer i hinanden og drage nytte af hinandens viden og erfaringer.

En gruppe består af ca. 8 studerende og en rådgiver fra Studenterrådgivningen. I mødes hos Studenterrådgivningen mellem 4 og 10 gange, ca. 1 gang om ugen i 2-3 timer ad gangen.

Gruppernes forløb og indhold varierer i forhold til emnet, og både rådgiver og gruppemedlemmer har tavshedspligt.

 

Du skal være opmærksom på, at der kan forekomme ventetid på gruppeforløb.


Hvad skal du gøre, hvis du ønsker hjælp?

 

Hvis du ønsker hjælp udover workshops og telefonrådgivning skal du ringe til os på

telefon 70 26 75 00 og bestille tid til en samtale, så du sammen med en af vores rådgivere kan blive klogere på, hvilken type hjælp du skal have. Måske er en enkelt samtale nok til at hjælpe dig på vej og det du manglede blot var ideer og redskaber til at håndtere dine udfordringer. Det kan også være at du er hjulpet bedre videre med to yderligere samtaler, et gruppeforløb eller en psykiaterkonsultation. I så fald vil rådgiveren aftale en ny tid med dig.  

 

Ring til os på telefon 70 26 75 00 for at bestille tid til en samtale.

Telefonen er åben mandag til torsdag fra kl. 09.00-15.00 og fredag fra kl. 09.00-13.00, og samtalen finder normalt sted 2-3 uger efter din henvendelse.

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere og at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre
hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at klikke på ’accepter alle cookies’ eller du kan
vælge ’accepter ikke cookies’, hvis du ikke ønsker, at dine cookies bliver gemt.
Du kan altid slette gemte cookies ved at gå ind under avancerede indstillinger i din browser.