Stress

Mange studerende er i kortere eller længere perioder af deres studieliv stressede. Det er individuelt, hvilke faktorer der stresser os, og hvor meget der skal til, før vi reagerer med stress. Stress er ikke en sygdom, men en reaktion på ubalance mellem ydre og indre krav på den ene side, og muligheder og ressourcer på den anden side. Læs vores gode råd til at undgå stress.

Hvordan opstår stress?

Stressfremkaldende faktorer er bl.a. pres udefra i form af:

  • forandringer,
  • usikkerhed,
  • ansvar og
  • mange opgaver samt
  • sygdom,
  • perfektionisme og
  • høje præstationskrav til én selv.

 

Hvilke symptomer er der på stress?

Symptomer du skal holde øje med er, hvis du:

  • har svært ved at sove.
  • trækker dig fra venner og familie.
  • er trist og har ingen glæde ved at holde fri.
  • har svært ved at koncentrere dig.
  • bekymrer dig. Er rastløs. Har indre uro og/eller uforklarlig angst.
  • er fysisk anspændt, f.eks. spændingshovedpine.

 

Hvordan undgår/dæmper/stopper jeg stress?

Mirakelkur mod stress eksisterer ikke, men mange små konkrete skridt kan gøre en stor forskel.

Prøv at:

  • få overblik over den kommende dag, evt. uge, og vær realistisk ift. hvad du kan nå. 
  • øve dig i at sige nej, og lær at sige pyt.
  • strukturere din hverdag.
  • undgå katastrofetanker: Prøv at køre dem til ende – de vil vise sig at være urealistiske.
  • sørge for at få god mad, søvn og motion.
  • mærke efter, hvad der lader dine batterier op. Er det dans, løb, musik? Få mere af det.
  • tale højt om, hvordan du har det.
  • bede omgivelserne om hjælp.
  • gøre 1 ting ad gangen.
  • tænke i nuancer – ikke i ’enten–eller’ og ’sort-hvidt’.
  • lave afspændingsøvelser. 

Få flere gode råd og øvelser i vores pjece om stress

 

Hvordan kan Studenterrådgivningen hjælpe?

Oplever du at være stresset i en længere periode, kan samtaler med Studenterrådgivningen måske hjælpe dig til at blive klogere på problemet – og hjælpe dig med at reducere eller slippe din stress.

Samtalerne kan foregå individuelt eller i grupper og vil blive kombineret med en række øvelser, bl.a. mindfulness.

Kontakt Studenterrådgivningen og hør, hvordan du kan få hjælp

Se også Stressforeningen for information og vejledning         

Eller Aarhus Universitets Trivselsside for information og inputs


Overskrift

Lorem Ipsum...

Lorem Ipsum...

Overskrift

Lorem Ipsum...

Lorem Ipsum...

Overskrift

Lorem Ipsum...

Lorem Ipsum...

Overskrift

Lorem Ipsum...

Lorem Ipsum...

Tilbud til samarbejdspartnere

Lorem Ipsum...

Lorem Ipsum...

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere og at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre
hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at klikke på ’accepter alle cookies’ eller du kan
vælge ’accepter ikke cookies’, hvis du ikke ønsker, at dine cookies bliver gemt.
Du kan altid slette gemte cookies ved at gå ind under avancerede indstillinger i din browser.